استعفا دادن مثل هر کار دیگری راه و روش خود را دارد که افراد خوب و پیشرفته در این مورد به گونه ای متفات عمل می کنند که شما می توانید با دنبال کردن رازهای آنها استعفا دهید.
استعفا دادن هم مثل هر کار دیگری راه روش خود را دارد که افراد خوب و پیشرفته در این مورد به گونه ای متفات عمل می کنند که شما می توانید با دنبال کردن رازهای آنها استعفا دهید.
برای استعفا میز کار خود را جمع میکنید. کشوهای خود را جهت آخرین بار نقد میکنید و کاغذها را برمیدارید. فایلهای شخصی را از روی رایانه پاک میکنید. کتابهایی را که آورده بودید میبرید و از در کمپانی بیرون میآیید.
ممکن است برای تمام ما پیش آمده یا میآید که بخواهیم محل کار فعلی خود را ترک کنیم. ممکن است از حقوق ویژگی ها ی ناراضی باشیم. ممکن است هم از سختی کار. بعید هم نیست که همکارانی داشته باشیم که حتی گرسنگی و در خانه ماندن هم، به همکاری با آنها میارزد.
طبیعتا در چنین شرایطی هرگز به این فکر نمیکنیم که ممکن است روزی بخواهیم به محل کار برگردیم یا اینکه به هر حال جهان ی کار کوچک است دیر یا زود دوباره با روبهرو میشویم. اکثرا بسیار زیاد از ما در این شرایط، عمدا یا سهوا پلهای پشت سر خود را به آتش میکشیم. هنر ترک شغل، چنان هنر مهمی است که اکثر نشریات جهان به آن پرداختهاند. فوربس مینویسد: چطور برویم که بتوانیم برگردیم؟ بیزینسنیوز از روشهای هوشمندانه ترک شغل حرف میکند.
یو اس نیوز، از اصول ترک محترمانه و مودبانه شغل میگوید. هیدر هومان هم بهطور اختصاصی در مورد ترک نخستین شغل حرف میکند. مطالب بیان شده در این حوزه کم نیستند. در اینجا مهمترین مطالب ارتباط را گردآوری کرده ایم با هم مرور میکنیم:
۱- بایستی بدانید که هزینه استعفا را برای خودتان کاهش دهید. استعفا به هر حال برای کارمند هم برای کمپانی هزینه دارد. تعرفه استعفا برای کارمند، زمانی است که باید برای جستوجوی کار جدید بگذارد و همين طور دل بریدن از مجموعهای است که برای آن زحمت کشیده است. تحمل ریسک و دشواریهای آشنایی با محیط کار جدید از عبارت نرخ های او است. استعفا برای سازمان تعرفه دارد. بایستی به دنبال همکار جدید بگردد. اقطعا لا برای روش همکار قبلی نرخ های زمانی مالی بسياري شده. کارمند قبلی با مشتریان و همکاران ارتباطهایی را شکل داده که می بایست تمام از اول ساخته شوند.
۲- به طور معمول ما در ترک یک کمپانی ، به دلیل نارضایتی، بیشتر به دنبال ارتقا نرخ های شرکت هستیم تا كم شدن نرخ های خودمان. ممکن است بسیار زیاد از ما ناآسان نشویم که کار مجموعه زمین بماند یا اینکه لااقل ی میبینیم در جستوجوی همکار جدید دچار مساله می باشند ، برای لحظاتی – هر چند کوتاه – در دلمان احساس رضایت کنیم. ما فراموش میکنیم که در چنین تصمیمهایی، با اهمیت زیاد این است که سود خودمان را حداکثر و هزینه های خودمان را حداقل کنیم. ایجاد بار هزینه جهت دیگران ، جز ارضای کوتاهمدت حس انتقام، حاصلی نخواهد داشت. ضمن اینکه در بلندمدت میتواند به شکلهای مختلف برای خودمان دردسر ایجاد نماید .
۳- قدردانی تشکر را فراموش نکنید. بعید است تمام روزها و ماهها و سالهایی که در محیط کار هستید، لحظات تلخ نامطلوبی را تجربه کرده باشید. به هر حال لحظات بهتر ، تجربههای خوب ، فرصتهای خوب بوده است. از افرادی که در محیط کار بودهاند، تشکر بکنید . حتی اگر شده به سختی بگردید و خاطره بهتر ی را که داشتهاید با آنها مرور بکنید . برای شکایت کردن همواره فرصت هست اتفاقا زمان ی گردوغبار بحث و دلگیریها فرونشست، شکایت تاثیر عمیقتری هم دارد؛ ولی ما اکثرا ٌ میگوییم: بگذار حرف نگفته باقی نماند! ممکن است بمیرم و این عبارت برای همواره در دلم بماند! اعتراضهایی که در فضای ملتهب استعفا بیان میشوند، جدی گرفته نمیشوند، خاصیتی ندارند. به بدترین شکل ممکن جواب داده میشوند یا مورد بیتوجه ی قرار میگیرند.
۴- به یاد داشته باشید که زمان استعفا، زمانی نیست که تمام خشم فروخورده را خالی بکنید . زمانی است که تصویر ی از حرفهای پخته بودن خودمان در ذهن اطرافیان ایجاد کنیم. به هر حال، بعد از ترک سازمان، حرفهای مختلف ی از ما نقل خواهد شد. این قضاوتها در بلندمدت میتواند سرنوشت ما را بسازد! در جهان ی نو فاصله آدم ها از هم، کلیک بیشتر نیست.
۵- به هر دلیل و منطقی، آینده شغلی را در آن مجموعه نمیبینید، زمانی که در موقعیت بهتر هستید، سازمان را ترک بکنید . چنانچه مجموعه را رفیق ندارید و فکر میکنید که میخواهید دیر یا زود آنجا را ترک بکنید ، تا آخرین لحظه ممکن، در آنجا نمانید: زمانی که مجموعه به میریزد، موارد مالی جدی میشود، تنشها افزایش مییابد و تمام به دنبال مقصری هستند که زودتر مجموعه را ترک نماید ممکن است جا برای کار زندگی دیگران بازتر شود! به خاطر داشته باشیم که یکی از نامطلوبترین توضیح ات در مورد قدیم شغلی میتواند این باشد که: «دیگر پروژه تمام شده بود به من نیاز نداشتند». یا اینکه: «دیگر نمیتوانستند حقوق من را بدهند». تینا نیکولای، به شوخی میگوید: چنانچه مدیر اداری هستید قرار به تعدیل کارکنان است، خودتان را بهعنوان آخرین نفر تعدیل نکنید! آنها سازمان بزرگ را ترک کرده اند و شما یک اتاق خالی را!
۶- در برخوردتان پیشرفته عمل بکنید ! روند رسمی را طی بکنید . اگر قرار است فرمهایی امضا شود. چنانچه قرار است مدارکی تحویل شود. اگر قرار است به نفر بعدی روش هایی داده شود. هیچ زمینه شغلی وجود ندارد که در کمتر از دو هفته بتوان آن را به صورت کامل رها کرد. زمینههایی هم وجود دارند که ممکن است زمان گذار و تحویل به نفرات بعدی، بیش از یک سال طول بکشد.
۷- تمرکز روی کارتان را از دست ندهید. با همان دقت همیشگی کارتان را انجام بدهید. در مورد کار بعدیتان و اینکه آنجا چه موقعیتی چه حقوق و ویژگی ها یی خواهید داشت، حرف نکنید. هیچ این حس را به اطرافیان خود ندهید که به خاطر کار خوب در حال ترک کار هستید. حتی اگر با مدیرتان حرف میزنید نقدهای را به شرایط فعلی بگویید؛ اما آنجا را با محل ی که قصد دارید بروید، مقایسه نکنید. شما تا آخرین لحظه عضو این مجموعه هستید؛ دقیقا تا آخرین لحظه.