ارزیابی دوج دارت مد ۲۰۱۵
لوازم یدکی خودرو
حدود ۴۰ سال بعد از آخرین دوج دارت اولیه، مـدل جدید با مأموریتی مشابه، ویژگیهای مهم سواری را با قابلیتهای مدرن در یک پکیج مقرونبهصرفه ارائه کرده است.
خودرویی که برای این تحلیل مورد استفاده قرار گرفته به رنگ آبی مرواریدی لیزری در بدنه بوده که حالتی جذاب و باطراوت برای دارت به ارمغان آورده است. طراحی بدنه بهصورت کلی شبیه به کرایسلر ۲۰۰ است و بیش از همه، سبک رنگآمیزی بر شباهتهای زیبا شناسانه بین این دو تأکید کرد؛ به گونهای که دارت شبیه به ۲۰۰ کوچک شده است و یا اینکه ۲۰۰ شبیه به یک دارت بزرگ است. بستگی به این دارد که کدام طرف نمایشگاه خودرو ایستاده باشید.
موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر با صدایی عجیبوغریب برای پیشرانه دارت مصرف شده است. اما با افزایش دور موتور، ولوم آن نیز اصلاح پیدا میکند، ولی وزن ۱۴۷۱ کیلوگرمی دارت، به عنوان باری بر روی دوش این موتور عمل میکند. با این حال، این موتور تنفس طبیعی با ۱۸۴ اسببخار قدرت ۲۳۵/۹ نیوتنمتر گشتاور، میتواند در مدت ۸/۲ ثانیه سریع ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسیر یکچهارم مایل را هم در مدت ۱۶/۲ ثانیه طی نماید ؛ دقیقاً همموزیک آماری از دوج دارت با موتور ۱/۴ لیتری توربو و گیربکس دستی شاهد بودهایم. همچنین با این موتور این مزیّت را دارد که دیگر با تأخیرهای توربو مواجه نیستیم.با این حال، شتاب تولید شده بوسیله موتور ۲/۴ لیتری نسبت بهبقیه خودروهای موجود در این کلاس، در سطح متوسط قرار دارد. به عنوان مثال، مزدا ۳ سدان با گیربکس اتوماتیک برای شتابگیری ۷/۶ ثانیه برای طی کردن مسافت یکچهارم مایل ۱۵/۹ ثانیه زمان ضروری دارد. در همین حال، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در دارت بهخوب ی وظیفه را انجام میدهد و قبل از رفتن به دنده بالاتر، به موتور اجازه میدهد که به حداکثر دور موتور برسد. در نتیجه در وقت گردش در شهر، همواره در دنده مناسب قرار خواهد داشت.
سیـستم فرمان الکتریکی دارت، خطی عمل میکند حالت وسط آن بسیار معین است؛ بهگونهای که همواره از حرکت مستقیم در بزرگراه مطمئن خواهید بود. شاسی خودرو نیز میتواند به راحتی از تمام ناهمواریهای سخت جاده عبور نماید . کابین دارت بسیار ساکت و آرام است. میزان ولوم بیرون در ۱۱۲/۶۵ کیلومتر ۶۹ دسیبل اندازهگیری شده که به همان اندازه کابین مرسدسبنز C300 مدل ۲۰۱۵ است.
ولی این شرایط بهتر با پیچ و خم جاده تغییر میکند خودرو دچار بدفرمانی نسبی میشود. تایرهای دارت از نوع ۲۰۵/۵۵-۱۶ کانتیننتال کانتیپروکانتکت هستند و این خودرو در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی نسبتاً کم ۰.۸۳g را نشان میدهد؛ این در حالی است که در زمان پیچیدن، مداخلهای جدّی از سیسـتم کنترل پایداری الکترونیکی مشاهده شده و قابلیت غیرفع السازی برای این سیسـتم در دسترس نبوده است. شاسی دارت (CUSW) به عنوان محصولی از گردهافشانی مکانیکی و فرهنگی بین فیات و کرایسلر شرایط مناسبی دارد، ولی نمیتواند در سطح کامپکتهای فوقالعادهای مانند مزدا ۳ فورد فوکوس قرار گیرد.
در داخل کابین، رنگ مشکی تمام سطوح را به غیر از ستونها و طرح سقف سفید پوشانده است و طراحی سادهای در آن به کار رفته است. صندلیها کیفیت بهتر ی دارند و به راحتی میتوان آنها را تنظیم کرد. این صندلیها برای داخل کابین دارت، یک حالت قدرتمند و جادار که معین ه سدان فولسایز امریکایی است، ایجاد میکنند. پرداخت نهایی قطعات طراحی کابین نسبت به دارتهای اولیه اصلاح یافته، ولی برخي بخشهای پلاستیکی، حس نسل قبل از دیگر از خودروهای حاضر در این کلاس را زنده میکند. سیستم آشنای Uconnect کرایسلر باز هم در اینجا حاضر است، ولی عقربهها حاوی تاخومتر، سرعتسنج، نشانگر سوخت و دما در پنل وسائل ها حالتی قدیمی دارند صفحه نمایش با رزولوشن پایین، ما را یاد زمان «آتاری» میاندازد.
تریم گزینش شده برای خودروی تست SXT است که بین مـدل پایه SE (با موتور پرسروولوم ۲ لیتری چهار سیلندرش) و مـدل های بالاتر Aero، لیمیتد و GT قرار میگیرد. مسائل ی مانند نوربالاهای اتوماتیک ، چرخهای ۱۶ اینچی آلومینیومی و طرح مشکی جلوپنجره به صورت استاندارد در SXT ارائه شدهاند علاوه بر آنها در خودروی آزمایش از آپشنهای مختلف ی از عبارت «مجموعه هوای سرد» حاوی استارت از راه دور، گرمکن صندلیها و گرمکن آیینه ها (۳۹۵ دلار) مصرف شده است. از دیگر آپشنها میتوان به گروه صفحه لمسی ۸/۴ اینچی Uconnect با امکاناتی مانند صفحه نمایش، دوربین نمای عقب، پورت USB ریموت، کنترل آیپاد وسائل روشنایی پیرامونی اشاره کرد که با قیمت منطقی ۵۹۵ دلار استفاده شده است. همچنین امکانات کامل صوتی راهبری به اهمیت ۴۹۵ دلار، یک سال اشتراک SiriusXM به اهمیت ۱۹۵ دلار یک زاپاس کامپکت به اهمیت ۳۵۰ دلار برای خودروی آزمایش تهیه شده است. در همین حال، مصرف از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به جای نوع دستی آن تعرفه ای مساوی ۱۲۵۰ دلار به همراه داشته است. در نتیجه، قیمت خودروی آزمایش به رقم ۲۳۰۷۰ دلار رسیده است.
در این سطح از قیمت، گزینههای بسياري در بازار موجود است. با این حال، چنانچه به دنبال یک طراحی درخشان، یک سواری ساکت راحت یک سیسـتم اطلاعات سرمی مناسب برای ارزیابی دینامیک عملکرد رانندگی خود هستید، دارت SXT ممکن است گزینهای مناسب برای شما باشد. با این حال، اگر در اولویتهای به دنبال لذت در رانندگی هستید، باید در جایی دیگر دنبال آن بگردید.
معین ات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
قیمت مد تست : ۲۳۰۷۰ دلار (قیمت مد پایه: ۱۹۷۹۰ دلار).
نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در ردیف، بدنه رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
گنجایش: ۲۳۶۰ سیسی.
قدرت: ۱۸۴ اسب بخار در ۶۲۵۰ دور در دقیقه.
گشتاور: ۲۳۵/۹۱ نیوتنمتر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه.
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۷۰۳ متر.
طول ماشین : ۴/۶۷۱ متر.
عرض: ۱/۸۲۹ متر.
ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
وزن کلی: ۱۴۷۱ کیلوگرم.
آزمایش های سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.
صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۵ ثانیه.
صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۵ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۲۰۴/۳۹ کیلومتر بر ساعت.
مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۲۰۶ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۲ لیتر در شهر ۶/۷۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
استفاده سوخت در تست : ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.